Iran ITIL - ITSM - OTRS Center

پایگاه مرکزی کتابخانه زیربنایی فن‌آوری اطلاعات و مدیریت سرویس فن‌آوری اطلاعات ایران

کلیاتی از کتابخانه ITIL v2

کتابخانه زیربنایی فن آوری اطلاعات ( IT Infrastructure Library - ITIL ) از یک مجموعه کتاب تشکیل شده است که هر یک ، یک تجربه ( Practice ) در مدیریت سرویس فن آوری اطلاعات ( IT Service Management - ITSM ) را پوشش می دهد ، تعداد جلدهای کتاب های کتابخانه ITIL به سرعت از نسخه یک زیاد شده و به 30 جلد رسیده است . به منظور بیشتر در دسترس قرار دادن ITIL به آنهایی که علاقمند به مرور آن هستند ، یکی از اهداف نسخه دوم ITIL یکپارچه سازی و یکی کردن نشرها در دسته های منطقی است که نسبت به مفاهیم مدیریت IT ، برنامه و سرویس در گروه های جداگانه ای قرار گرفته اند .

در حالی که دسته مدیریت سرویس ( Service Management ) که حاوی Service Support , Service Delivery می باشد بیشتر از سایر دسته ها منتشر شده ، فهمیده شده و مورد استفاده قرار گرفته است ، ITIL یک دسته بزرگتر ( ‌وسیعتر ) از تجربیات را فراهم کرده که دست نخورده باقی مانده است . طرفداران بر این باورند که استفاده از یک کتابخانه وسیعتر ( broad ) یک دسته بزرگ از راهنمایی ها را به یک پیاده سازی تکنیکی ( Technical Implementation ) ، راهنمای عملیات و نیازمندی ها ( Operations Guidlines and Requirements ) با استفاده از مدیریت استراتژیک (  strategic management ) ، مدیریت عملیات ( operations management ) و مدیریت مالی تجارت مدرن ( financial management of a modern business  ) پیوند می دهد .

کتابها و نظام های ITIL v2 عبارتند از :

دسته مدیریت سرویس ( Service Management ) :

  1. تحویل سرویس ( Service Delivery  )
  2. پشتیبانی سرویس (  Service Support  )
  3. دیگر راهنماهای عملیات

  4. مدیریت زیربنای فن آوری اطلاعات و ارتباطات (  ICT Infrastructure Management  )
  5. مدیریت امنیت (  Security Management  )
  6. دید تجاری ( The Business Perspective  )
  7. مدیریت برنامه ( Application Management  )
  8. مدیریت دارایی های برنامه (  Software Asset Management  )
  9. برای کمک به پیاده سازی تجربیات ITIL یک کتاب کمکی منتشر شد که راهنمایی هایی را در پیاده سازی ( بیشتر در ارتباط با مدیریت سرویس - Service Management - )  فراهم می کرد .

  10. برنامه ریزی برای پیاده سازی مدیریت سرویس (  Planning to Implement Service Management   )
  11. ودر این اواخر ضمیمه هایی برای راهنمایی شرکت های کوچک IT اضافه شده است ، که در هشت کتاب منتشر شده اصلی موجود نیست :

  12. پیاده سازی ITIL در مقیاس کوچک  (  ITIL Small-Scale Implementation  )

ITIL در یک فرآیند-مدل ( Process-Model  ) بر اساس دید کنترلی و مدیریت عملیات ایجاد شده ، و اغلب به W. Edwards Deming  نسبت داده می شود . توصیه های ITIL دردهه 1980 بوسیله سازمان دولتی CCTA انگلستان ، برای پاسخ دهی به وابستگی رو به رشد در IT و شناسایی استانداردهای بدون تجربه ، ‌آژانس های دولتی و قراردادهای محرمانه ای ( Private Sector Contract  ) که بطور مستقل تجارب مدیریت ITمی ساختند و تلاش دوباره در پروژه های Information and Communications Technology (ICT) که منجر به بروز خطاهای عمومی و افزایش هزینه ها می شد ،  توسعه پیدا کرد . در آوریل ( اردیبهشت ) 2001 ، CCTA با  Office of Government Commerce - OGC,   که یک دفتر ( اداره ) در  UK Treasury بود ادغام شد .

یکی از مهمترین مزایای این امر در رابطه با ITIL در حوزه IT Community تهیه کردن فرهنگ لغات بود .  که دربرگیرنده موارد ( terms ) تعریف شده دقیق و با مقبولیت عمومی گسترده بود . یک واژه نامه جدید و اضافه هم ، مانند یک کلید قابل حمل برای ITIL v3  ( که با نام پروژه بازنگری مجدد ITIL یا ITIL Refresh Project  شناخته می شود  ) توسعه پیدا کرد .

منبع :‌ http://en.wikipedia.org/wiki/ITIL